Verslag BALV

VERSLAG BUITENGEWONE ALGEMENE LEDENVERGADERING DBV ROWIC DD. 30-10-2019

Opening

Paul Lange (demissionair voorzitter) opent de vergadering en heet iedereen welkom. Er zijn geen ingekomen stukken. Paul legt uit waarom deze buitengewone ALV plaatsvindt. In de voorbije periode sinds de laatste ALV hebben door omstandigheden vrijwel alle bestuursleden (Paul zelf, penningmeester Tim de Boer, secretaris Ton Ramstijn en TC-bestuurslid Rolinka Versluis) aangegeven ermee te stoppen. Hierdoor zijn in de aanloop naar het nieuwe seizoen al veel dingen blijven liggen, een situatie die niet wenselijk is. Alleen Rolinka is nog actief, maar dan met een andere portefeuille (projecten en activiteiten).

Paul geeft een korte opsomming van wat er de voorbije zes jaar mede door het huidige bestuur is bereikt, zoals eredivisiebasketbal voor U18 en U21, diverse kampioenschappen en de start van verschillende projecten om basketbal in Dordrecht weer meer op de kaart te zetten. Hij geeft daarna aan dat als we verder willen met de vereniging, de huidige situatie onwerkbaar is. Het lopende seizoen kan wellicht nog met veel moeite afgemaakt worden, maar daarna moet er weer een volledige bezetting van het bestuur en de diverse commissies zijn. Lukt dat niet, dan heeft de club eigenlijk geen bestaansrecht meer.

Organisatiestructuur

Paul presenteert de organisatiestructuur zoals die ideaal gesproken vorm moet krijgen, aan de hand van de profielen die voor elke vacante functie zijn opgesteld. Knelpunten zijn een voorzitter, een secretaris, een ledenadministrateur en een penningmeester, plus commissieleden voor projecten en activiteiten. De profielen zullen ook snel online geplaatst worden zodat iedereen nog eens kan kijken wat er precies nodig is.

Gaby (wedstrijdsecretaris) vult aan dat het de bedoeling is een commissie vrijwilligerswerving op te starten, omdat de vrijwilligers die er nu al zijn die werving er niet bij kunnen doen. Ideaal gesproken gaat de commissie vrijwilligerswerving aan de slag met het beleggen van ouderbijeenkomsten, waarin per team het plan nader wordt toegelicht en wordt geïnventariseerd wie er beschikbaar is als vrijwilliger. Deze bijeenkomsten zouden uiterlijk februari 2020 afgesloten moeten worden, zodat op dat moment duidelijk is of de vorming van een nieuw bestuur mogelijk is.

Staande de vergadering bieden Ruben Erkelens, Hester Gruppelaar en Aart Dekker zich aan om de commissie vrijwilligerswerving te gaan vormen.

Contributie

De contributie wordt met 5 procent verhoogd, waarvoor in lijn met de statuten geen toestemming van de ALV noodzakelijk is. De nieuwe contributiebedragen verschijnen binnenkort op de website.

Rondvraag

Vraag: Is er te zeggen hoeveel werk er in de verschillende functies gaat zitten? Dat kan wellicht helpen om mensen over de streep te trekken.

Gaby werkt dit verder uit en zal dit toevoegen aan de functieprofielen op de site.

Bekijk hier de profielen

Vraag:  In de projecten gaat veel tijd zitten. Is dat wel nuttig, gezien de problemen binnen de vereniging?

Tim antwoordt dat de tijd dat de vereniging alleen op de contributie kon drijven, allang voorbij is. De projecten leveren subsidies op, waarmee deels ook de dagelijkse gang van zaken binnen Rowic draaiende gehouden kan worden. Rolinka vult aan dat projecten nodig zijn om leden te werven,  aangezien basketbal op de scholen verder amper nog in de lessen terugkomt.

Vraag: Zijn de financiële gegevens van de club in te zien?

Tim antwoordt dat tijdens de ALV jaarverslag, begroting e.d. voor iedereen in te zien zijn. Eventueel kan hij hiervan exemplaren ter hand stellen van wie dat wil. Aangezien vandaag een buitengewone ALV betreft, heeft hij geen financiële verslaglegging beschikbaar. Dit komt weer bij de eerstvolgende reguliere ALV.

Sluiting

Gaby bedankt de aanwezigen voor hun belangstelling en de hoge opkomst. Hij benadrukt nogmaals het belang van de komende periode voor het voortbestaan van Rowic en sluit de vergadering.